ערוץ איילה גאוגרפית ביוטיוב איילה גיאוגרפית בפייסבוק איילה גיאוגרפית באינסטגרם
03-943-6030
צור
קשר
המדריכים
שלנו
לוח
הרצאות
מדריכים
מספרים
טיולים לפי
נושא
טיולים לפי
מדינות
לוח
טיולים
אודותינו
About Us
איילה גיאוגרפית

שלושה סיפורים הקשורים באנוסי פורטוגל וספרד

אוכל

חברתי רות, בת למשפחת אצולה פורטוגזית, קשרה את גורלה עם גורל העם היהודי והתגיירה. פעילותה החברתית, כמו גם אהבת האדם הנטועה בה, הביאה אותה למפגשים מרתקים עם אנשים המתגוררים בקצה הצפון מזרחי של פורטוגל, סוף העולם ששמו "מאחורי ההרים" Tras as Montas. האנשים הפשוטים הללו קיבלו אותה במאור פנים ואף כיבדו אותה במאכליהם. חברתי ביקשה מהם את המתכונים, ריכזה אותם ולימים אף הוציאה ספר. אני קיבלתי ממנה את כל המתכונים, שלטענתה, ידועים כמאכלים מסורתיים עתיקי יומין. בטיולים מאורגנים לפורטוגל אותם אני מדריכה, אני מספרת על מתכונים אלו ומי ממטיילי שרוצה, יכול לקבלם. יום אחד קיבלתי טלפון מאוד נסער מאחת הנוסעות שקיבלה את המתכונים. המילים נעתקו מפיה וכל שיכלה לומר לי היה: "החזרת אותי לריחות ולטעמים של בית הורי שבאיזמיר"... אני חייכתי וראיתי איך מעגלים נסגרים: אנוסי פורטוגל התיישבו בעיקר לאורך הגבול המזרחי הגובל עם ספרד. בחציה הראשון של המאה ה-16 רבים מהם עזבו את פורטוגל והתיישבו באיזמיר שבתורכיה. לאורך מאות שנים הם בישלו את אותם תבשילים שנהגו לאכול בספרד ובפורטוגל, תבשילים אותם ממשיכים לאכול מעבר להרים שבצפון מזרח פורטוגל...

 מקווה

תעלומה מסתורית העסיקה דיירים בבניין עתיק מהמאה ה-16 שבעיר קוימברה, בירתה הראשונה של פורטוגל הידועה כעיר האוניברסיטאית של פורטוגל. התעלומה הייתה רטיבות מתמדת המתפשטת בבניין. דיירי הבניין פנו לעזרת אנשי העירייה. הללו הגיעו עם מיטב המהנדסים והפועלים. הם הקיפו את המבנה, נכנסו דרך כל הפתחים הגלויים והנסתרים ומצאו פתח נסתר באחת הרצפות שבקומת המרתף. הם הרימו את המכסה שסגר על הפתח והבינו שמתחתם נמצא חדר משונה. הם ירדו אל החדר שהכיל 7 מדרגות שהובילו לאגן טבילה. בגומחות שבקיר נותרו גופי תאורה ששימשו את באי המקום, בקיר החיצוני היה פתח דרכו נכנסו מי הנחל הזורם מתחת לרחוב. הם גילו את מקור הרטיבות, אבל לא הבינו את משמעותו של החדר. הם פנו לעזרת הפרופסורים מהאוניברסיטה. הללו חשדו שמדובר במשהו שהוסתר ע"י האנוסים שקיימו את יהדותם בסתר. לטובת פענוח התעלומה גוייסו רבנים ומומחים ליהדות מישראל ומארה"ב. כולם הגיעו למסקנה אחת ויחידה – שזהו מקווה טוהרה שנבנה במאה ה-16. מי היו הבונים, את מי שימש המקווה, כמה שנים פעל ועד מתי? על שאלות אלו לא ניתנה תשובה.

זמן קצר לאחר תגלית זו הדרכתי קבוצת מטיילים מחברת "אילה גיאוגרפית" ובניצול של קשרי האישיים, נכנסנו לאתר. אודה ולא אבוש שהתרגשתי. עמדתי במקום אותו פקדו אנשים ששמרו על יהדותם בסתר ובעשותם כך סיכנו את חייהם.

המקום עדיין סגור למבקרים, אבל אפשר לתאם כניסה למקום, ואכן, ביקרתי במקום עם עוד קבוצות של חברת "איילה גיאוגרפית".

 

 ספר תורה

בצד המזרחי של רכס הרי הכוכב Serra da Estrela, שבצפון מזרח פורטוגל, שוכנת עיירה בשם קוביליה Covilha.

בקיץ 2016 שופץ בית ישן שבמשך מאות שנים דיירים רבים שהו בין כתליו. בזמן הריסת הקירות הפנימיים התגלתה תקרה כפולה. על קרקעית התקרה היה מונח ספר תורה מהודר.

למקום הגיעו חוקרים רבים. ההתלהבות הייתה עצומה. הספר נלקח למוסדות הממשלתיים ועדיין מנסים ללמוד ממתי הוא, מי היו בעליו, היכן נכתב ועוד שאלות רבות הזקוקות למענה.

אם אתם מחפשים טיול מאורגן לפורטוגל איילה גיאוגרפית זה המקום האידיאלי בשבילכם.

חיפוש טיול
יעד
סוג טיול
ללוח הטיולים המלא
ללוח ההרצאות המלא
טיולים לפי נושא
משהו קצר וטוב
טיולי עומק גיאוגרפיים
טיולי ג'יפים
טיולי רגל קל לאוהבי לכת
טרקים
טיולי שייט
טיולי משפחות
טיולי פסח
טיולי אופנועי שלג
טיולים מאורגנים לשומרי מסורת
טיולים לנוסע העצמאי
טיולים בארץ
טיולים מאורגנים לקבוצות סגורות בלבד
ביוטיוב איילה גיאוגרפית מחבקים עולם
בפייסבוק איילה גיאוגרפית מבית איילה נסיעות
ערוץ איילה גאוגרפית ביוטיוב איילה גיאוגרפית בפייסבוק איילה גיאוגרפית באינסטגרם
03-943-6030 איילה גיאוגרפית
הצהרת נגישות אבטחת מידע מידע כללי, תנאים ואחריות אודותינו
חברות קבוצת איילה        
UX ועיצוב גרפי קידום אתר ע"י    CYBERSERVE
כל הזכויות שמורות לאיילה גיאוגרפית © 2015