ערוץ איילה גאוגרפית ביוטיוב איילה גיאוגרפית בפייסבוק איילה גיאוגרפית באינסטגרם
03-943-6030
צור
קשר
המדריכים
שלנו
לוח
הרצאות
מדריכים
מספרים
טיולים לפי
נושא
טיולים לפי
מדינות
לוח
טיולים
אודותינו
About Us
איילה גיאוגרפית

אטרקציות באיסלנד

אשחר יופה

טיול מאורגן לאיסלנד – ארץ האטרקציות

 

מה פתאום טיול לאיסלנד?
אין מקום יפה מארץ ישראל.. אבל לפעמים בשיא הקיץ אנו משועים לאיזה משב צפוני צונן ורחוק. טיול מאורגן לאיסלנד בשלהי הקיץ יכול לספק תשובה הולמת לאלה הרוצים לשרוד את הקיץ הארץ ישראלי הקשוח עם אתנחתא קלה. איסלנד היא מקום מופלא ומיוחד במינו. אי גדול בלב האוקיאנוס האטלנטי הצפוני הטומן בחובו תופעות טבע מעוררות התפעלות ונופים פראיים. זהו גן עדן לחובבי טבע עם תרבות אנושית יוצאת דופן.

 
במהלך השנים נוצרה ובצדק סביב איסלנד תדמית של מדינה יקרה מאוד לתייר. לא אומר שאיסלנד נהייתה יעד זול לטיולים אך בהחלט אומר שלא כצעקתה. לאחר משבר פיננסי עמוק שפקד את האי ב 2008 - 2009 מחיר שרותי התיירות באי ירדו לרמה סבירה יותר אשר איננה צריכה להרתיע משפחות, זוגות קבוצות מאורגנות ותרמילאים מלפקוד את נפלאות האי. בכתבה זו אתן סקירה גיאוגרפית על איסלנד וגם כמה רעיונות למגוון פעילויות הטיולים הרבות הקימות באי

 

טיול מאורגן לאיסלנד - קצת רקע
איסלנד ממוקמת בין האוקיאנוס האטלנטי לאוקיאנוס הארקטי, כשעתים טיסה מרוב בירות מערב אירופה וכחמש שעות טיסה מבוסטון ארה"ב. היא יושבת על הרכס המרכז אוקיאני, שרשרת הרי געש אשר רובם נמצאים ופעילים מתחת למים, במעמקי האוקיאנוס האטלנטי. רכס זה מהווה את קו המגע הטקטוני בין לוח היבשת של צפון אמריקה עם לוח היבשת של אירופה (לוח "ארואסיה") היבשות נמצאות במגמת התרחקות מתמדת זו מזו. על פי הגיאולוגים חצי איסלנד שייכת לאמריקה והחצי השיני לאירופה. איסלנד נוצרה רק לפני כ 18 מליון שנים ועלתה לה מעל לפני האוקיאנוס. מאז איסלנד נהנת מזרם הגולף החמים הממזג את החופים וממתן את החורף הארקטי אך גם מפעילות וולקנית קבועה. פעילות המנוצלת היטב על ידי תושבי האי ליצירת חשמל מאנרגית קיטור טבעית המשמשת גם לחימום הבתים בחורף וכמובן עבור התחביב הלאומי שהוא טבילה באין ספור המעיינות החמים והג'קוזים הטבעיים שברחבי האי. המפורסמת שבניהם היא "הלגונה הכחולה" ( Blue Lagoon ) בריכת ענק פתוחה שאת מימייה מחמם קידוח קיטור טבעי המספק אנרגיה טבעית "ירוקה" לעיר הבירה ריקיאוויק.

 
זרם הגולף החמים המאפשר קיום חיים וחקלאות לאורך החופים ומעשיר את מאוד הדגה, משך לאי בסוף האלף הראשון לספירה משפחות מהגרים של יורדי ים ויקינגים מסקנדינביה. אלו יסדו באי מושבות מסחר ודייג, חוות חקלאיות ותרבות ייחודית המתבססת על שפה, ספרות ואף דמוקרטיה פרלמנטארית מהעתיקות שידעה אירופה. כיום חיים באי כ- 310,000 אלף איסלנדים כאשר 60% מהם חיים בבירה ריקיאוויק.

 

טיול לאיסלנד - לגעת באיתני הטבע
הדבר המייחד טיול באיסלנד הוא החשיפה לעוצמות איתני הטבע. 12% משטחי האי מכוסים כיפות קרח עתיקות עידנים ורחבות מימדים. כיפות אלה מכסות הרי געש פעילים הפולטים חום ומעת לעת גם לבה רותחת ובכך מחממים ומפשירים נקודות בכיפת הקרח. תופעה זו של המסת קרחונים מהירה ע"י לבה רותחת יוצרת זרימת נהרות רבת עוצמה. הנהרות מפלסים דרכם לים דרך שכבות סלע מגמתי קשה וצעיר, כאשר המפגש בין עצמות הזרימה האדירות והמסלע הקשה יוצרים נוף פראי של אין ספור מפלי מים, כמה מהם נחשבים כמפלי המים העוצמתיים באירופה. מפלים בעוצמות ובגבהים שונים פזורים בכל רחבי האי אך אחת מגולות הכותרת של ביקור באיסלנד היא הליכה רגלית לאורך מפלי "דטיפוס" (Dettifoss waterfalls)

 
מדובר בסדרת מפלים גבוהים ועוצמתיים על נהר הקרחונים הצפוני (Jokulsa a' Fjollum) נהר המנקז את כיפת הקרח הגדולה וטנה-יוקול לאוקיאנוס הארקטי. שביל הליכה מוכה רסס מים לבנים מזגזג בין המפלים המכונים בפי האיסלנדים "מפלי הניאגרה של אירופה".

 

מדבר צפוני
באופן מפתיע, לעומת ספיקות המים האדירות הבוקעות מכיפות הקרח חלקים ניכרים מאיסלנד הם מדבר. אזור ה" " highland שבמרכז האי נחשב בחלקו הצפוני מזרחי למדבר ארקטי צחיח עם תופעות וולקניות וגיאולוגיות ייחודיות ומרשימות. לאחר נהיגת שטח בלב אחד המדבריות הצפוניים בעולם, בדרך עפר מאתגרת בנופים אשר נדמה שנלקחו מכוכב המאדים, ביין דיונות טוף אדומות זהובות ושחורות, חציית נהרות קרחונים שוצפים ומעבר בין פרצי לבה קרושה הגענו למכתש הר הגעש הגבוה אסקיה ( Askja ). זהו מכתש וולקני ענק, שבלועו חבוי אגם " Oskjuvatn " הצלול שקוטרו 5 קילומטרים. הליכת שני הקילומטרים המובילים לאגם המכתש הנידח נדמת כמו הליכת מאדים, בין דיונות טוף אדומות ופרצי לבה שחורים. רשות החלל האמריקאית NASA ערכה באזור סימולציה לנחיתה על המאדים בגלל תנאי שטח דומים. במהלך ההליכה ניתן לרדת לשחייה באגם התכלת "ויטי" שהוא אחד מלועות המשנה של הר הגעש, בו המים מבעבעים בטמפרטורה של כ- 25 מעלות.

 

טיולי שטח באיסלנד
איסלנד היא יעד מובהק לאוהבי טבע. חלק נכבד מהאטרקציות כגון הגייזר המפורסם, מפלי גולפוס, כיפת הקרח וטנהיוקול עם לגונת הקרחונים יוקולסרון ואתרי קינון תוכוני הים
ה-" Puffins" על צוקי דרהוליי נגישות לרכבים פרטיים ונמצאות בקרבת כביש מס' 1, כביש הטבעת הראשי המקיף את איסלנד. כך גם רוב נקודות הלינה באי הפזורות בין כפרי הדייגים שבפיורדים, בעירות מישור החוף ובחוות הבודדים.
מאידך, כדי להעצים את החוויה איסלנדית ולהגיעה לאתרי הטבע היפים ביותר כדאי מאוד לטייל ברכבי שטח 4x4 - בין אם זה בטיול ג'יפים לאיסלנד בנהיגה עצמית או בטיול אוטובוס לאיסלנד. בניגוד לכל מקום אחר במערב אירופה דרכים מרכזיות וארוכת באיסלנד אינן סלולות, בייחוד באזור ה" " highland , שם נדרשים הנהגים להתמודד כעניין שבשגרה עם חצית נהרות, חציית "חמאדות" - מישורים של חצץ בזלתי ודיונות רכות של טוף ועפר ולקני מסוגים וצבעים שונים ואף בנהיגה על קרחונים. נהיגה ב" " highland היא בהחלט חווית נהיגה מאתגרת המזכירה במשהו נהיגת שטח ביום שיטפונות בהר הנגב. דרכים אלה מובילות לכמה משכיות החמדה באי כגון מכתש אסקיה והאגמים שבתוכו, זהו בעיני האתר היפה באי (הוזכר למעלה), ולשמורת הטבע היפהfjallabak" " - שפירוש שמה באיסלנדית הוא "שמורת גב-ההר", בה עוברות כמה מדרכי ההרים היפות של איסלנד, בין אגמים, שדות גיאותרמיים מעשנים, דיונות טוף ויערות זרחניים של חזזיות. כמה מדרכים אלה מובילות לבקתת ההרים לנדמנהלאוגר ולנהר החם C)40 מעלות) הזורם לצידה. בעזרת רכבי ה- 4X4 ניתן להגיעה לנקודות המוצא של כמה ממסלולי ההליכה הטובים ביותר באי כגון הטרק בין לנדמנהלאוגר לעמק תורסמוק Landmannalaugar - Porsmork Trek. לפני שנכנסים לשטח רצוי לרכוש אספקה לדרך בסופרים הגדולים באחת מעירות החוף, ולהצטייד במפות טופוגרפיות מפורטות של מסלול הנהיגה וההליכה. חשוב לברר מידע עדכני על יכולת חציית הנהרות שלאורך הציר ולהיכנס לשטח עם טנק דלק מלא.. באזורי ההילנד קימת רשת ביקתות הרים המאפשרת שרותי לינה בסיסיים לטיולי יום בסגנון כוכב, חניוני לילה לג'יפאים ושירותי קמפינג ובסיס לטרקים הנודדים מבקתה לבקתה.

 

טיול מאורגן לאיסלנד - פעילויות הקיץ באיסלנד
השנה נראה כנראה יותר ישראלים הבוחרים בטיול מאורגן לאיסלנד. בשנים האחרונות התרגלנו שחברת טיולי ג'יפים ישראלית שמתחילה במרץ להוציא טיולי ג'יפים ושטח ליעד לא פופולארי - הופכת אותו למקום מבוקש ע"י המטייל הישראלי המחפש הרפתקאות וטבע ייחודי. ובעקבות הג'יפים באים השאר. כך אנו באיילה טיולים גיאוגרפיים "פתחנו" את טיולי הקצ'קר וגיאורגיה לקהל הישראלי והשאר היסטוריה... וכך גם אנו מאמינים באיילה, שדרך פרויקט טיולי הג'יפים בשנת 2012 , נעלה את איסלנד על המפה לקהל שוחרי ההרפתקאות הישראלי.
וחזרה לשטח...דמיינו ימי טיול של כמעט 24 שעות אור, כזה הוא הקיץ באיסלנד.

 
עונת טיולי הקיץ באיסלנד מתחילה באמצע יוני ומסתימת לקראת סוף ספטמבר, בדומה לאזורים אלפיניים אחרים בעולם. מגוון פעילויות הקיץ האפשריות באיסלנד עשיר מאוד עם ניסיון תפעולי של שנים. מעבר לאין ספור מסלולי ההליכה, ומסלולי ה- 4X4 רצוי מאוד לשלב גם כמה שעות של רפטינג סוער באחד מנהרות הקרח, מסלולי הרפטינג המפורסמים והמומלצים נמצאים בצפון האי ובדרומו, חלקם כשעה נסיעה מעיר הבירה ריקיאוויק. עוד חוויה ייחודית לאיסלנד היא רכיבת קיץ באופנועי שלג על ראש כיפות הקרח. לאוהבי טיפוס והליכות אתגר מומלץ להצטרף לסיור מאורגן בהדרכת מדריך מקצועי המספק גרזן וסנדלי קרח ולצאת לטיול של כמה שעות בין סדקי הקרחונים. כמו כן קיימים אין ספור מסלולי הליכה מרהיבים ומסומנים בכל רחבי האי המתאימים לכל דרגות הקושי. עוד פעילויות מומלצות מאוד הן שייט צפייה בלויתנים, ושייט בעקבות תוכוני הים ועופות מים אחרים, טיולי רכיבה על גבי הסוס האיסלנדי המיוחד ורכיבת אופני הרים בתנאי שטח אידיאליים.

 

נוסעים לטיול באיסלנד? רק אל תשכחו!
באיסלנד עוד אוהבים אותנו, באו נעשה מאמץ לכבד את כללי המקום, את אנשי הבקתות, פקחי שמורות הטבע ואת העם האיסלנדי המונה סך הכול 300,000 נפש, כמו עיר בישראל..
שיהיה קיץ נפלא וקריר, להתראות באיסלנד.

 
למגוון מסלולי טיול לאיסלנד מבית איילה גיאוגרפית לחץ כאן

 

כתב: אשחר יופה מדריך בכיר באיילה לטיולי שטח באיסלנד

חיפוש טיול
יעד
סוג טיול
ללוח הטיולים המלא
ללוח ההרצאות המלא
טיולים לפי נושא
משהו קצר וטוב
טיולי עומק גיאוגרפיים
טיולי ג'יפים
טיולי רגל קל לאוהבי לכת
טרקים
טיולי שייט
טיולי משפחות
טיולי פסח
טיולי אופנועי שלג
טיולים מאורגנים לשומרי מסורת
טיולים לנוסע העצמאי
טיולים בארץ
טיולים מאורגנים לקבוצות סגורות בלבד
ביוטיוב איילה גיאוגרפית מחבקים עולם
בפייסבוק איילה גיאוגרפית מבית איילה נסיעות
ערוץ איילה גאוגרפית ביוטיוב איילה גיאוגרפית בפייסבוק איילה גיאוגרפית באינסטגרם
03-943-6030 איילה גיאוגרפית
הצהרת נגישות אבטחת מידע מידע כללי, תנאים ואחריות אודותינו
חברות קבוצת איילה        
UX ועיצוב גרפי קידום אתר ע"י    CYBERSERVE
כל הזכויות שמורות לאיילה גיאוגרפית © 2015