ערוץ איילה גאוגרפית ביוטיוב איילה גיאוגרפית בפייסבוק איילה גיאוגרפית באינסטגרם
03-943-6030
צור
קשר
המדריכים
שלנו
לוח
הרצאות
מדריכים
מספרים
טיולים לפי
נושא
טיולים לפי
מדינות
לוח
טיולים
אודותינו
About Us
איילה גיאוגרפית

התרבות בגיאורגיה

גאורגיה היא אחת מהמדינות המרתקות בעולם שבשנים האחרונות לומדים תיירים שונים להכיר בה צדדים חדשים ומתאהבים בה, ממספר סיבות מובהקות שבראשן הייחוד שלה כמדינה עם היסטוריה ותרבות ייחודית עתיקה שעברה תמורות ושינויים עקב כיבוש סובייטי ממושך ששלט בה והשפיע עליה לעומת מקורות קודמים שמוצאים לאט לאט את דרכם חזרה למרכז התרבות וחווים עדכון לתקופה המודרנית של היום.

התרבות הגיאורגית מתחילה לפי המחקרים לפני שלושת אלפים שנה. השיוך הגיאוגרפי הייחודי שלה שמשייך אותה לפעמים לאסיה ולפעמים לאירופה בהחלט ניתן להרגשה בנקודות שונות של המדינה מבחינת הנופים והאקלים וגם בהיבטים השונים של התרבות שלה.

גיאורגיה בעלת משאבי טבע כמו מחצבים טבעיים, אדמות מרעה ובים, מעיינות טבעיים ואוויר הרים נקי של הרי הקווקז. וככזו כמובן, ניתן גם למצוא בה גם שפע של נופים- הרי קווקז.. בשטחה מהנוף האלפיני המושלג שבו מתקיים ענף תיירות חורף וספורט לעומת חופי ים בעלי אקלים סובטרופי שמאפיין את הים השחור ומאפשר לתיירים ליהנות מספורט ימי ענף במקביל לספורט החורף.

בנוסף לנופים והאקלים שלהם ללא ספק השפעה על התרבות – אחת מההשפעות הבולטות על התרבות הגיאורגית היא השפה הגיאורגית הייחודית שאפשרה לעם הגיאורגי שמירה על זהות מבודלת וייחודית לאורך השנים גם בזמן הכיבוש הסובייטי שהסתיים ב1991. אך תקופות ממושכות של כיבוש ושלטונות זרים הובילו ליצירתם של ניבים והמבטאים באזורים שונים באוכלוסייה שלמרות השוני שלהם עדיין קיימים מנהגים וסממני תרבות דומים מאוד בין כולם.

אחת מהדמויות הבולטות בתרבות הגיאורגית היא הסופר שותא רוסתוולי שכתב את הפואמה האפית "עוטה עור הנמר" שנחשבת עד היום לאפוס גיאורגי לאומי. אפוס גיאורגי נוסף ועתיק מהתקופה הקדם נוצרית שייכת לסופר אמירני ונחשבת לפולקלור.

 

תרבות האוכל והיין בגיאורגיה

כמו המדינה עצמה כך גם המטבח הגאורגי עשיר מחד וייחודי מאידך. – המרכיבים החשובים ביותר במטבח הגיאורגי הם לחם הקרוי לבאש והגבינה. ייחוד נוסף הוא השימוש הגדול שנעשה באגוזי מלך במאכלים הגיאורגים השונים- מרטבים וסלטים ובמנות חמות וקרות עיקריות וקינוחים. ייחוד נוסף הוא שימוש רב בעשבי טיבול ובגבינות- אך הגיאורגים אוהבים מאוד ומוכשרים מאוד גם בהכנת תבשילים ומאכלי בשר עשירים מבקר, עוף וכבש. התיבול עצמו לרוב עדין במטרה להשאיר לרכיבי הגלם המקוריים של המאכלים את הטעמים המקוריים שלהם.


המטבח הגיאורגי מתמחה במאפי בצק עלים גיאורגי ממולא בגבינה- חאצ'פורי, אספנחיס קאדה, חינקלי. ותבשילי בשר בבישול ארוך כמו הצ'קופלי, חאליה. הארוחה הגיאורגית עשירה ומגוונת ותמיד תכלול הרבה לחם ומבחר גדול של סלטים ייחודיים.

בנוסף לאוכל אין ארוחה גיאורגית בלי יין גיאורגי. גיאורגיה היא אחת מהמדינות עם תרבות היין מהעתיקות בעולם והיא מפורסמת בכרמיה המניבים וככזו ניתן למצוא בה מבחר גדול של יינות מסוגים שונים. הארוחה הגיאורגית מתקיימת בערב /לילה והגיאורגים נוהגים לשתות במהלכה כמויות גדולות של יין שנתמך בכמויות הפחמימות הגדולות שכוללת הארוחה.


מקובל ללגום את היין בכוס מיוחדת הקרויה חנאצ'י שמעוצבת בצורת שופר ובנויה כך שלא ניתן להפסיק את השתיה באמצע.
לכל משפחה גיאורגית יש מרתף יין משלה ורבים מהגיאורגים שגם מזקקים את היין בעצמם. – היין הגיאורגי נחשב למתוק מעל לממוצע

 


תרבות החגיגות בגאורגיה

ואחרי שאוכלים טוב ושותים טוב אין סיבה לא לחגוג, והגיאורגים לא מפספסים אף סיבה למסיבה. לגיאורגים מסורת עתיקה שלפיה יש לשתות את היין סביב לשולחן האוכל, וטקס ברכות שמתלוות לשתיית היין בכל ארוחה חגיגית. ארוחה חגיגית נחשבת ארוחה במועדים /חגים, וגם בעת אירוח- והיות והגיאורגים ידועים בהכנסת האורחים שלהם מתקיימות בביתם הרבה סעודות חגיגיות שכאלה.
בארוחות הללו יבחר מבן המשתתפים ה"טמאדה" - ראש השולחן שיהיה גם האחראי על הרמת הכוסות, זהו תפקיד בעל חשיבות רבה המצריך גם אחריות וגם מיומנות ומטרתו מלבד יצירת הנאה למסובים גם למנוע מהאורחים להשתכר מהר מדי, כדי לשמור על החגיגיות של הארוחה, מבלי להעליב את המשתתפים ובנוסף סביב השולחן מתקיימת שירה במקהלה.


אם תשאלו, מהו הדבר הייחודי ביותר לגאורגים, התשובה תהיה הכנסת אורחים. "האורח הוא שליח האל", טוענת אמרה עממית. בשירה העממית נאמר גם שהכנסת האורחים היא תכונה נאצלת יותר מאומץ לב. מהאורח מצפים שיהיה צנוע ומאופק. בהרי קווקז קיימת מסורת: בבואו לבית המארח, האורח מסיר את נשקו ומוסרו למארח. בכך הוא מביע את הכבוד הראוי למארח ואת כוונותיו הטובות. הכנסת אורחים היא ממידותיהם הבולטות של תושבי ויוצאי גאורגיה והם משקיעים בה את מירב המאמצים. לכבוד האורח עורכים תמיד סעודה ובכל בית שמורים מטעמים משובחים למקרה ומזדמן אורח. עיקר הכנסת האורחים סביב היין , וטקס הברכות
.המתלווה אליו , גם כיום. הסעודה מורכבת ממנות ועוד מנות ומיין תוצרת בית


במידה ואתם מתכננים לבקר במדינה במסגרת טיולים מאורגנים לגיאורגיה כדאי לבדוק אפשרויות ליהנות ממגוון האפשרויות להכיר ולחוות את העושר התרבותי הגדול – ניתן לשלב טרקים בגיאורגיה וכמובן מפגשים עם המקומיים לגיאורגיה. חברת איילה לטיולים בגיאורגיה מוציאה סוגי טיולים מאורגנים לגרוזיה אותם ניתן למצוא באתר איילה גיאוגרפית

חיפוש טיול
יעד
סוג טיול
ללוח הטיולים המלא
ללוח ההרצאות המלא
טיולים לפי נושא
משהו קצר וטוב
טיולי עומק גיאוגרפיים
טיולי ג'יפים
טיולי רגל קל לאוהבי לכת
טרקים
טיולי שייט
טיולי משפחות
טיולי פסח
טיולי אופנועי שלג
טיולים מאורגנים לשומרי מסורת
טיולים לנוסע העצמאי
טיולים בארץ
טיולים מאורגנים לקבוצות סגורות בלבד
ביוטיוב איילה גיאוגרפית מחבקים עולם
בפייסבוק איילה גיאוגרפית מבית איילה נסיעות
ערוץ איילה גאוגרפית ביוטיוב איילה גיאוגרפית בפייסבוק איילה גיאוגרפית באינסטגרם
03-943-6030 איילה גיאוגרפית
הצהרת נגישות אבטחת מידע מידע כללי, תנאים ואחריות אודותינו
חברות קבוצת איילה        
UX ועיצוב גרפי קידום אתר ע"י    CYBERSERVE
כל הזכויות שמורות לאיילה גיאוגרפית © 2015